31.8 C
Larissa
Αρχική Blog Σελίδα 3643

ΣΟΚ στη Λάρισα: Νεκρός φοιτητής από πτώση τοίχου στο κέντρο της πόλης

0

“Ανατριχίλα” προκάλεσε σε όλη τη Λάρισα η είδηση του ακαριαίου θανάτου ενός 22 χρόνου  φοιτητή από τα Χανιά της Κρήτης, που καταπλακώθηκε από κολόνα παλιού εγκαταλελειμμένου σπιτιού στη συμβολή των οδών Ασκληπιού και Οικονόμου Εξ’ Οικονόμων.

Ο νεαρός επέστρεφε τις πρωινές ώρες έπειτα από διασκέδαση και παρέα με τους φίλους του, όταν σύμφωνα με πληροφορίες φέρεται πως κλώτσησε  δυνατά την πόρτα του παλαιού οικήματος, η οποία στηριζόταν σε σιδερένια κολόνα με αποτέλεσμα η τελευταία να υποχωρήσει και να καταπλακώσει τον άτυχο νέο.

Την υπόθεση διερευνά το ΑΤ Λάρισας ενώ η σορός του μεταφέρθηκε στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας, όπου θα διενεργηθεί νεκροψία-νεκροτομή για τα ακριβή αίτια του θανάτου.

Μ.Κ.

Μπαρούτι και προβοκάτσια στην Ουκρανία: Απομακρύνονται Ευρωπαίοι πολίτες – «Στημένα» επεισόδια «βλέπουν» οι G7

0

Εντείνεται η ανησυχία για την κατάσταση στην Ουκρανία, με κάθε κίνηση των δύο πλευρών να «μυρίζει» μπαρούτι και… προβοκάτσια.  Εκρήξεις, πυρά, σειρήνες και εντολές για επιστράτευση από τους Ρωσόφωνους αυτονομιστές του Ντονμπάς εντείνουν το πολεμικό κλίμα στα ανατολικά της χώρας, με τον Τζο Μπάιντεν να εκτιμά, την Παρασκευή, ότι ο Ρώσος πρόδρος, Βλαντιμίρ Πούτιν, έχει πάρει την απόφαση να εισβάλει στην Ουκρανία και να χτυπήσει το Κίεβο.

Οι ουκρανικές αρχές κατηγορούν τη Ρωσία ότι στέλνει μισθοφόρους στο Ντονμπάς, με σαφή στόχο την πρόκληση προβοκάτσιας, προκειμένου να βρει αφορμή για να επιτεθεί, ενώ οι ρωσικές αρχές καταγγέλλουν ότι όλμοι από τα ουκρανικά σύνορα χτύπησαν κτίριο στη ρωσική πόλη Ροστόφ. Παράλληλα, η Μόσχα συνεχίζει να καταγγέλλει τη Δύση ότι διαδίδει ψέματα εις βάρος της.

Η διεθνής διπλωματία, δε, κάθεται σε «αναμμένα κάρβουνα», παρακολουθώντας τις εξελίξεις και τις κινήσεις των παικτών στην «σκακιέρα».  Μετά τις παραβιάσεις της εκεχειρίας στην ανατολική Ουκρανία, οι υπουργοί Εξωτερικών της Ομάδας των G7 προειδοποίησαν ότι οι ενέργειες των αυτονομιστών θα μπορούσαν να προκαλέσουν περαιτέρω επιδείνωση της κατάστασης.

«Ανησυχούμε ότι τα στημένα επεισόδια θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν ως πρόσχημα για πιθανή στρατιωτική κλιμάκωση» ανέφεραν σε κοινή δήλωση, καλώντας τη Ρωσία να χρησιμοποιήσει την επιρροή της στις αυτοαποκαλούμενες δημοκρατίες, ώστε να υπάρξει αυτοσυγκράτηση. Τόνισαν, δε, ότι θα πρέπει να επιτραπεί στον Οργανισμό για την Ασφάλεια και τη Συνεργασία στην Ευρώπη να συνεχίσει να παρακολουθεί την κατάσταση, «χωρίς περιορισμούς».

Ταυτόχρονα, η μία μετά την άλλη, οι ευρωπαϊκές χώρες καλούν τους υπηκόους τους να εγκαταλείψουν την Ουκρανία, ενώ αεροπορικές εταιρείες ανακοινώνουν αναστολή πτήσεων προς τη χώρα.

Συγκεκριμένα, η Γαλλία κάλεσε σήμερα τους υπηκόους της να εγκαταλείψουν την Ουκρανία και έκανε έκκληση προς εκείνους που βρίσκονται σε περιοχές κοντά στα ανατολικά της χώρας να απομακρυνθούν «χωρίς καθυστέρηση». Παράλληλα, το υπουργείο Εξωτερικών της Γερμανίας κάλεσε όλους τους Γερμανούς που βρίσκονται στην Ουκρανία, να εγκαταλείψουν άμεσα τη χώρα. «Μια στρατιωτική σύγκρουση μπορεί να συμβεί ανά πάσα στιγμή» αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση, με την οποία συμβουλεύονται οι Γερμανοί που βρίσκονται στη χώρα να παρακολουθούν τις εξελίξεις στα ΜΜΕ και να εγγραφούν στους καταλόγους πρόληψης κρίσεων του γερμανικού υπουργείου Εξωτερικών.

Επίσης, το αυστριακό υπουργείο Εξωτερικών κάλεσε σήμερα τους Αυστριακούς που βρίσκονται στην Ουκρανία να εγκαταλείψουν άμεσα τη χώρα, με εξαίρεση τις δυτικές περιοχές της. Το υπουργείο επισημαίνει ότι η ένταση έχει κλιμακωθεί σημαντικά, ενώ «πρέπει να αναμένεται ότι η κατάσταση θα επιδεινωθεί περαιτέρω» και προειδοποιεί να αποφεύγονται τα «μη αναγκαία» ταξίδια προς την Ουκρανία.

Την ίδια ώρα, αναστολή πτήσεων ανακοινώνουν η μία μετά την άλλη ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες. Η Austrian Airlines ακύρωσε όλες τις πτήσεις από και προς το Κίεβο και την Οδησσό μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου. Η γερμανική αεροπορική εταιρεία Lufthansa ανακοίνωσε το απόγευμα του Σαββάτου ότι από τη Δευτέρα έως και το τέλος του μήνα αναστέλλει τις πτήσεις της προς την Ουκρανία. Η ολλανδική αεροπορική εταιρεία KLM είχε προηγουμένως ανακοινώσει ότι ακύρωσε πτήσεις προς την Ουκρανία μέχρι νεωτέρας.

Βόμβες, νεκροί και προβοκάτσια

Σήμερα, Σάββατο, οι αυτονομιστές της αυτοανακηρυχθείσας Λαϊκής Δημοκρατίας του Ντονέτσκ υποστήριξαν ότι οι ουκρανικές δυνάμεις βομβάρδισαν άλλους τρεις οικισμούς στην περιοχή του Ντονμπάς. Σύμφωνα με την πηγή αυτή, στοχοθετήθηκαν τα χωριά Χορλίφκα, Κομουνάροφκα και Ντολομίτνε.

Παράλληλα, ένα τηλεοπτικό συνεργείο του αραβόφωνου ρωσικού καναλιού RT Arabic είπε ότι δέχτηκε πυρά, ενώ κάλυπτε την κατάσταση στο χωριό Ζαΐτσεβο, σε απόσταση μόλις 300 μέτρων από την γραμμή οριοθέτησης. Ο ανταποκριτής του RT, Μαξίμ Αλ Τούρι, διαβεβαίωσε ότι ο ίδιος και οι συνάδελφοί του έφυγαν με ασφάλεια από την περιοχή και είναι καλά στην υγεία τους.

Στο… τσακ γλίτωσε Ουκρανός υπουργός

Οβίδες όλμου έπεσαν κοντά στο σημείο όπου βρισκόταν ο υπουργός Εσωτερικών της Ουκρανίας, Ντένις Μοναστίρσκι, ο οποίος πραγματοποιούσε περιοδεία στην γραμμή του μετώπου, στα ανατολικά της χώρας, σύμφωνα με δημοσιογράφους του Γαλλικού Πρακτορείου.

Το επεισόδιο αυτό, από το οποίο δεν τραυματίστηκε κανείς, σημειώθηκε κοντά στο χωριό Νοβολουγκάνσκε, στην περιοχή του Ντονέτσκ, στη γραμμή του μετώπου με τους φιλορώσους αυτονομιστές, όπου ο υπουργός πραγματοποιούσε περιοδεία, συνοδευόμενος από Ουκρανούς βουλευτές. Οι οβίδες εξερράγησαν την στιγμή που ο Μοναστίρσκι έφευγε από τις τάφρους που χωρίζουν τις ουκρανικές δυνάμεις από τους αυτονομιστές, αφού προηγουμένως παραχώρησε συνέντευξη στα διεθνή μέσα ενημέρωσης.

Μάλιστα, η ομάδα των αξιωματούχων του ουκρανικού στρατού και των δημοσιογράφων διεθνών μέσων ενημέρωσης χρειάστηκε να μεταφερθούν σε καταφύγιο, δήλωσε η εκπρόσωπος του κόμματος του Ουκρανού προέδρου, Βολοντίμιρ Ζελένσκι, χωρίς να δώσει περισσότερες πληροφορίες.

Νωρίτερα, ο ουκρανικός στρατός ανακοίνωσε ότι μισθοφόροι έχουν φθάσει στην υπό τον έλεγχο των αυτονομιστών ανατολική Ουκρανία, για να πραγματοποιήσουν προβοκάτσιες με τη συνεργασία των ρωσικών μυστικών υπηρεσιών. «Ο στόχος αυτών των προκλήσεων θα είναι φυσικά να κατηγορηθεί η Ουκρανία για περαιτέρω κλιμάκωση» αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο στρατός, ο οποίος επίσης έκανε γνωστό ότι σκοτώθηκε και δεύτερος στρατιώτης στην ανατολική Ουκρανία. Νωρίτερα, είχε ανακοινώσει τον πρώτο θάνατο στρατιώτη, σε βομβαρδισμούς από φιλορώσους αυτονομιστές στην περιοχή. Άλλοι τέσσερις οπλίτες τραυματίστηκαν.

Από την πλευρά τους, οι δυνάμεις των αυτοαποκαλούμενων Λαϊκών Δημοκρατιών του Ντονέτσκ και του Λουγκάνσκ κατηγόρησαν τον ουκρανικό στρατό για παραβίαση της κατάπαυσης του πυρός. Σύμφωνα με τις αυτονομιστικές αρχές του Λουγκάνσκ, τις τελευταίες 24 ώρες οι Ουκρανοί στρατιώτες παραβίασαν 31 φορές την εκεχειρία και βομβάρδισαν 16 οικισμούς.

Οι ελπίδες (;) στη συνάντηση Μπλίνκεν με Λαβρόφ

Εν τω μεταξύ, ο υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ, Άντονι Μπλίνκεν, επιβεβαίωσε σήμερα ότι θα συναντηθεί με τον Ρώσο ομόλογό του, Σεργκέι Λαβρόφ, στις 24 Φεβρουαρίου, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο τηλεοπτικό κανάλι Dozhd TV, το οποίο στη Ρωσία είναι καταγεγραμμένο στη λίστα των «ξένων πρακτόρων».

Ο επικεφαλής της αμερικανικής διπλωματίας επανέλαβε ότι η Ουάσινγκτον είναι έτοιμη να «απαντήσει» στη ρωσική επιθετικότητα, εφόσον χρειαστεί, διαβεβαιώνοντας όμως ότι ο στόχος του είναι να βρεθεί μια διπλωματική λύση στην κρίση.

Ο Μπλίνκεν είπε επίσης ότι θα ήταν καταστροφή εάν δεχόταν επίθεση το Κίεβο, μια πόλη 3.000.000 κατοίκων. Ωστόσο, εκτίμησε ότι θα υπάρχουν απώλειες και μεταξύ των Ρώσων στρατιωτών, αφού οι Ουκρανοί δεν είναι πρόθυμοι να… καλωσορίσουν τις ρωσικές δυνάμεις.

Charles Spence: Ο επιστήμονας που αλλάζει τον τρόπο που τρώμε

0

Γνωρίζετε ότι τραβώντας με το smartphone μια φωτογραφία το πιάτο που πρόκειται να φάμε, το φαγητό έχει καλύτερη γεύση ή ότι η ροκ μουσική εντείνει την πικάντικη γεύση των πικάντικων πιάτων; Ή ακόμη, πως ένα επιδόρπιο που σερβίρεται σε λευκό πιάτο έχει πιο γλυκιά γεύση από αυτό που  σερβίρεται σε μαύρο πιάτο; Ο γκουρού της πολυαισθητηριακής επιστήμης των τροφίμων Charles Spence, έχει τις απαντήσεις.

Αυτά και άλλα πολλά, για τον ρόλο που παίζουν οι αισθήσεις μας στη γεύση και την αντίληψη του φαγητού, είναι το αντικείμενο μελέτης του Charles Spence, του «επιστήμονα που αλλάζει τον τρόπο που τρώμε», όπως χαρακτήρισε η βρετανική εφημερίδα The Guardian τον καθηγητή Πειραματικής Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, ο οποίος συμμετέχει στο Restaurant Management Conference που θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακά τη Δευτέρα 21 Φεβρουαρίου 2022.

Ο πολυβραβευμένος, παγκοσμίου φήμης καθηγητής και διευθυντής του think tank Kitchen Theory, έχει αφιερώσει μεγάλο μέρος της δουλειάς του στο σχεδιασμό εμπειριών φαγητού, όπου συμμετέχουν όλες οι αισθήσεις. Είναι ο γκουρού της πολυαισθητηριακής επιστήμης των τροφίμων, αλλιώς gastrophysics, έχει συνεργαστεί με μερικούς από τους κορυφαίους σεφ του κόσμου, όπως οι Jozef Youssef και ο Heston Blumenthal (The Fat Duck) διερευνώντας τι αυξάνει την ευχαρίστηση όταν τρώμε.

Όχι τυχαία, στο ερευνητικό ινστιτούτο του κάνουν ουρά οι μεγαλύτερες εταιρείες τροφίμων για να μάθουν πώς μπορούν να μαγέψουν τους καταναλωτές με τα προϊόντα τους. Μεταξύ πολλών άλλων βραβείων, έχει κερδίσει το βραβείο Ig Nobel το 2008 για το πρωτοποριακό πείραμα του «ηχητικού τσιπ», το οποίο έδειξε πως ένας διαφορετικός ήχος μπορεί να κάνει ένα πατατάκι να μοιάζει πιο φρέσκο από ένα άλλο πανομοιότυπο πατάκι. Πρόκειται για την αγαπημένη έρευνα του καθηγητή που αφορά στην επίδραση του ήχου στη γεύση και έδωσε την ώθηση να συνεχίσει την έρευνα σε σχέση με το φαγητό.

Η αρχή είχε γίνει λίγο πριν, με ένα πείραμα που έκανε μαζί με τον κορυφαίο σεφ Heston Blumenthal όταν σε ένα συνέδριο Art and the Senses στην Οξφόρδη, οι 150 συμμετέχοντες κλήθηκαν να δοκιμάσουν ένα στρείδι. Οι μισοί έφαγαν το στρείδι ακούγοντας τον ήχο της θάλασσας, οι υπόλοιποι ακούγοντας ήχους από κοτόπουλα σε μια φάρμα. Περιέργως, όσοι άκουγαν τους ήχους της θάλασσας είπαν ότι το στρείδι τους είχε καλύτερη γεύση. Από τα αποτελέσματα αυτού του πειράματος προέκυψε το πιάτο Sound of the Sea με την υπογραφή του σεφ Heston Blumenthal στο παγκοσμίου φήμης εστιατόριο The Fat Duck.

«Ο στόχος της γαστροφυσικής είναι να κάνει καλύτερη τη γευστική εμπειρία. Η αλλαγή του χρώματος του κρασιού μπορεί να αλλάξει την αντίληψη των ανθρώπων για τη μυρωδιά του. Τα τρόφιμα με έντονα χρώματα φαίνεται να έχουν πιο δυνατή ενώ τα ροζ φαγητά πιο γλυκιά γεύση. Το ένα τρίτο του τρόπου που τρώμε αφορά κατανάλωση φαγητού απευθείας από τη συσκευασία, επομένως το σχήμα ή το βάρος του κουτιού ή του μπουκαλιού επηρεάζει τη γεύση. Γιατί τα πατατάκια μπαίνουν σε θορυβώδη συσκευασία; Η έρευνα δείχνει οι “θορυβώδεις” συσκευασίες ενισχύουν την τραγανότητά τους. Η μυρωδιά ή το άρωμα είναι επίσης πολύ σημαντικά. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να μας κάνει να πεινάμε ή για να μας καθοδηγήσει προς τη μία ή την άλλη επιλογή, όπως για παράδειγμα η μυρωδιά του καφέ σε ένα βιβλιοπωλείο. Το design είναι επίσης σημαντικό. Ένας καφές με πλαστικό καπάκι δεν σας επιτρέπει να μυρίσετε τον άρωμά του» λέει ο καθηγητής.

Η τεχνολογία και ειδικότερα η Augmentend Reality (επαυξημένη πραγματικότητα) και η Virtual Reality σύντομα φαίνεται πως θα εισχωρήσουν σύντομα στον τομέα της ανάπτυξης προϊόντων διατροφής και στις γευστικές εμπειρίες του που σχετίζονται με το φαγητό και το ποτό. Όπως σημειωνει ο ίδιος: «Eπειτα από τρεις τουλάχιστον δεκαετίες μοντερνιστικής και μοριακής κουζίνας, όπου είδαμε την επιστήμη να μπαίνει στην κουζίνα φαίνεται πως το επόμενο βήμα είναι να έρθει η επιστήμη ή η ψυχολογία στο πιάτο. Κορυφαία εστιατόρια του κόσμου, όπως το Fat Duck, φέρνουν ήδη τα iPod στα τραπέζια, παίζουν ήχους γλάρων σερβίροντας το χαρακτηριστικό πιάτο, «Sound of the Sea», ενώ οι αισθητηριακές εφαρμογές σε φορητές συσκευές μοιάζουν έτοιμες να προσθέσουν «ηχητικό καρύκευμα» που θα κάνει το φαγητό τους, ακόμη πιο υπέροχο!».

Mochi: Τα ξεχωριστά ιαπωνικά γλυκά που έχουν κατακτήσει τα social media

0

Από τα μέσα του 20ου αιώνα, που έγινε και πιο εξωστρεφής ως προς την Δύση, η Ιαπωνία προσφέρει απλόχερα στον πλανήτη τους θησαυρούς της κουλτούρας της. Η χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου φημίζεται για την ευγένεια των κατοίκων της, τις φυσικές ομορφιές της που την κάνουν να μοιάζει σαν βγαλμένη από καρτ ποστάλ άλλης εποχής, την πίστη στην παράδοση, τον κινηματογράφο της που μας έχει χαρίσει τον Akira Kurosawa και τον Kenji Mizoguchi, τα manga και τα anime που λατρεύουν παιδιά, έφηβοι και ενήλικες και φυσικά την κουζίνα της, που όσο περνούν τα χρόνια γίνεται όλο και πιο δημοφιλής σε όλες τις γωνίες της Γης. Με καπετάνιο της το σούσι, η αρμάδα της ιαπωνικής κουζίνας μας μαθαίνει κάθε τόσο και κάτι νέο. Πριν μερικά χρόνια ήταν το τσάι μάτσα, που ήρθε να αντικαταστήσει τον καφέ για πολλούς από εμάς, μετά σειρά είχαν τα ράμεν και τώρα φαίνεται πως ο πλανήτης έχει πάθει τρέλα με τα mochi, τις μικρές πολύχρωμες μπάλες από αλεύρι κολλώδους ρυζιού, που μέσα τους κρύβουν πάντα μια έκπληξη.

Mochi παγωτό με γέμιση τσάι μάτσα.

Το ρύζι παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στην διατροφή των Ιαπώνων και ανά τους αιώνες έχουν τελειοποιήσει τους τρόπους με τους οποίους το χρησιμοποιούν, ενώ μπορούν κάθε φορά να του δίνουν εντελώς άλλη μορφή, γεύση και υφή. Έτσι και τα mochi δεν προδίδουν καθόλου ότι το κυριότερο υλικό τους είναι το ρύζι, ενώ η «λαστιχωτή» υφή τους δεν θυμίζει τίποτα που να έχετε δοκιμάσει μέχρι σήμερα

Η ιστορία τους στην Ιαπωνία είναι μακρά, παρόλα αυτά δεν είναι γνωστό από πότε ακριβώς αποτελούν μέρος της γαστρονομίας της χώρας. Αρχαιολόγοι όμως, έχουν βρει εργαλεία που μοιάζουν με εκείνα που χρησιμοποιούνται στην παραγωγή των mochi, τα οποία χρονολογούνται από την περίοδο του Kofun, που διήρκησε από το 300 έως 538 μ.Χ. Στη λαϊκή παράδοση, η πρώτη τελετή mochitsuki συνέβη μετά την Κάθοδο των Kami στη Γη, η οποία ακολούθησε τη γέννηση καλλιέργειας ρυζιού στο Yamato κατά την περίοδο Yayoi. Mochitsuki ονομάζεται η παραδοσιακή τελετή παραγωγής των mochi, τα οποία αν και καταναλώνονται όλο τον χρόνο, είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με τον εορτασμό του Ιαπωνικού Νέου Έτους.

Πολλές φορές τα mochi κρύβουν μέσα τους ολόκληρα κομμάτια φρούτων.

Τα mochi παραδοσιακά γεμίζονται με γλυκιά πάστα από κόκκινα φασόλια ή πράσινο τσάι μάτσα, αλλά η δημοφιλία που έχουν αποκτήσει τα τελευταία χρόνια και εκτός Ιαπωνίας, μας έχει χαρίσει και γεύσεις όπως σοκολάτα, βανίλια, καρύδα και φράουλα. Μάλιστα, πολλές φορές μέσα σε ένα mochi μπορείς να βρεις και ολόκληρα κομμάτια φρούτων, ενώ την δεκαετία του 1980 δημιουργήθηκε και το πρώτο mochi παγωτό. Στην εξάπλωση της δημοφιλίας τους μεγάλο ρόλο έπαιξαν και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, καθώς τα mochi είναι κατεξοχήν φωτογενή γλυκά εκτός από πεντανόστιμα. Το στρογγυλό τους σχήμα, αλλά και τα ζωντανά τους χρώματα τα κάνουν ιδανικό #foodporn, για όλους εμάς που μας αρέσει να βλέπουμε φωτογραφίες φαγητών, όσο αναζητούμε την επόμενη γεύση που θα μας συναρπάσει. Στις ΗΠΑ η εταιρεία “Little Moons” που πουλά mochi στα μεγαλύτερα σούπερ μάρκετ της χώρας, είδε τις πωλήσεις της να εκτοξεύονται, όταν τα προϊόντα της άρχισαν να εμφανίζονται σε βίντεο στο Tik Tok. Για την ακρίβεια, την ώρα που γράφεται αυτό το κείμενο, το #littlemoonsmochi έχει σχεδόν 194 εκατομμύρια προβολές. Αν πάλι γράψεις #mochi στην αναζήτησή του instagram, θα σου βγάλει πάνω από 3,7 εκατομμύρια posts.

Παραδοσιακά mochi σε διαφορετικές γεύσεις.

Mochi πλέον, βρίσκεις σχετικά εύκολα και στην Ελλάδα σε μαγαζιά με ασιατική κουζίνα και όχι μόνο.

Στις 19 Φεβρουαρίου του 1896 γεννιέται ο Αντρέ Μπρετόν

0

O Αντρέ Μπρετόν ήταν Γάλλος συγγραφέας, αναρχικός και αντιφασίστας. Είναι ο θεμελιωτής και κύριος θεωρητικός του υπερρεαλιστικού κινήματος και εμπνευστής του μανιφέστου του υπερρεαλισμού. Ουσιαστικά είναι η προσωποποίηση του λεγόμενου ορθόδοξου υπερρεαλισμού.

Ο Αντρέ Μπρετόν γεννήθηκε στις 19 Φεβρουαρίου του 1896 στο Τινσεμπραί (Tinchebray, νομός Όρν) της Νορμανδίας. Σπούδασε Ιατρική και Ψυχιατρική στο Παρίσι λίγο πριν επιστρατευθεί το 1915 λόγω του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου. Αποσπασμένος σε διάφορα νευροψυχιατρικά κέντρα, μυήθηκε την εποχή εκείνη στο έργο του Σίγκμουντ Φρόυντ, το οποίο τότε, ήταν πολύ λίγο γνωστό στη Γαλλία. Το 1916, συνάντησε στο νοσοκομείο της Ναντ τον συγγραφέα Ζακ Βασσέ, ο οποίος άσκησε σημαντική επίδραση πάνω του. Τον επόμενο χρόνο, γνωρίστηκε ακόμα με τον επίσης ασκούμενο ιατρό Λουί Αραγκόν καθώς και με τον σημαντικό ποιητή Γκιγιώμ Απολλιναίρ, μέσω του οποίου ήρθε σε επαφή και με τον Φιλίπ Σουπώ. Το 1919 ήταν η χρονιά που ο Μπρετόν δημοσίευσε την πρώτη του ποιητική συλλογή Ενεχυροδανειστήριο. Παράλληλα, ξεκίνησε μαζί με τους Λουί Αραγκόν και Φιλίπ Σουπώ, τη λογοτεχνική επιθεώρηση Litterature (Λογοτεχνία).

Από την άνοιξη μέχρι το καλοκαίρι του 1919, έγραψε σε συνεργασία με τον Σουπώ μια σειρά από κείμενα χρησιμοποιώντας την μέθοδο της αυτόματης γραφής, τα οποία αποτέλεσαν τελικά το βιβλίο Τα Μαγνητικά Πεδία (Champs magnetiques), που κυκλοφόρησε στις 30 Μαΐου του 1920. Το έργο αυτό, αποτέλεσε ένα πρώτο δείγμα αυτού που αργότερα ονόμασε ο Μπρετόν γνήσιος ψυχικός αυτοματισμός αναφερόμενος στο κίνημα του υπερρεαλισμού και προήλθε σε μεγάλο βαθμό από τις παρατηρήσεις του, ως ασκούμενος γιατρός, πάνω στη γλώσσα που χρησιμοποιούσαν οι τρόφιμοι των ψυχιατρικών κλινικών. Το 1921 συνάντησε επίσης τον Σίγκμουντ Φρόυντ στη Βιέννη και ήρθε σε πιο στενή επαφή με τις θεωρίες του ενώ σημαντική επίδραση άσκησαν και οι μελέτες του ψυχιάτρου Πιέρ Ζανέ (1859-1947) και ιδιαίτερα το έργο του Ο ψυχολογικός αυτοματισμός (1889).

Την περίοδο 1919-1921 συμμετείχε στις αρχικές εκδηλώσεις του κινήματος του ντανταϊσμού στο Παρίσι. Τελικά, διαφώνησε με τον Τριστάν Τζαρά (πρωτεργάτη του κινήματος) κατά την αποτυχημένη απόπειρα του Συνεδρίου για τον καθορισμό των κατευθύνσεων και την άμυνα του σύγχρονου πνεύματος, το οποίο διεξήχθη στις 30 Μαρτίου του 1922 και προκάλεσε αντιφατικές αντιδράσεις. Τον Απρίλιο του 1922, ο Μπρετόν αποκήρυξε δημόσια τους ντανταϊστές, μετά από σχετική δημοσίευση στο περιοδικό Litterature. Την απόφαση αυτή ακολούθησαν και αρκετοί από τους συνεργάτες του στην Litterature.

Μετά την διάρρηξη των σχέσεων του με την ομάδα των ντανταϊστών, o Μπρετόν οργάνωσε την πρώτη υπερρεαλιστική ομάδα ενώ στις 15 Οκτωβρίου του 1924 κυκλοφόρησε το Μανιφέστο του Υπερρεαλισμού, ένα από τα σημαντικότερα κείμενα του κινήματος, το οποίο σηματοδότησε την έναρξη του ως οργανωμένο καλλιτεχνικό κίνημα στη βάση συγκεκριμένων θεωρητικών αρχών. Στην οδό Γκρενέλ του Παρισιού, λειτούργησε επίσης το Γραφείο Υπερρεαλιστικών Ερευνών. Το Δεκέμβριο του 1924 ο Μπρετόν ίδρυσε επιπλέον ένα νέο λογοτεχνικό περιοδικό της υπερρεαλιστικής ομάδας, υπό τον τίτλο Η Υπερρεαλιστική Επανάσταση (La Revolution Surrealiste), η έκδοσή του οποίου σταμάτησε το 1929.

Τον Ιανουάριο του 1927, ο Μπρετόν προσχώρησε στο Κομμουνιστικό Κόμμα της Γαλλίας, μία απόφαση που ταυτιζόταν με την γενικότερη ανάγκη σύνδεσης του υπερρεαλιστικού κινήματος με κοινωνική και πολιτική δράση. Τον επόμενο χρόνο, κυκλοφόρησε το βιβλίο του Ο Υπερρεαλισμός και η ζωγραφική, έργο που περιλάμβανε δοκίμια του Μπρετόν για τη ζωγραφική αλλά και κείμενα για πολλούς υπερρεαλιστές καλλιτέχνες. Στα επόμενα χρόνια και μέχρι το 1965, ο Μπρετόν εμπλούτιζε το συγκεκριμένο έργο με πρόσθετα κείμενα ενώ σήμερα αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά θεωρητικά κείμενα για την υπερρεαλιστική ζωγραφική.

Στις 15 Δεκεμβρίου του 1929 δημοσιεύτηκε το Δεύτερο Μανιφέστο του Υπερρεαλισμού, όπου ο Μπρετόν αναφέρεται στην δράση του κινήματος και τις μελλοντικές επιδιώξεις του. Με αφορμή το δεύτερο αυτό μανιφέστο, δώδεκα πρώην μέλη του υπερρεαλισμού εξέδωσαν τον Ιανουάριο του 1930 ένα κείμενο κατά του Μπρετόν, με τον τίτλο Ένα πτώμα (Un cadavre).

Τον Ιούλιο του 1930, ίδρυσε το νέο περιοδικό του υπερρεαλισμού Ο Υπερρεαλισμός στην υπηρεσία της Επανάστασης, με κύριο στόχο την σύνδεση του ποιητικού έργου με την πολιτική. Την ίδια περίπου περίοδο, δημοσιεύτηκε η Άμωμος Σύλληψη, σε συνεργασία με τον ποιητή Πωλ Ελυάρ. Το βιβλίο αυτό, είναι το μοναδικό, ως σήμερα, που περιέχει ένα δοκίμιο αποτίμησης του λεκτικού παραληρήματος διαφόρων κατηγοριών φρενοβλαβών. Σύμφωνα με τους συγγραφείς, η υστερία αποτελεί την “πιο μεγάλη ποιητική ανακάλυψη του τέλους του [19ου] αιώνα”.

Το 1932 επήλθε η ρήξη των σχέσεων του Μπρετόν με τον Λουί Αραγκόν, με αιτία την δημοσίευση ενός ποιήματος του τελευταίου, και ορισμένων στίχων του που στρέφονταν επιθετικά εναντίον πολιτικών προσώπων. Ο Μπρετόν υπερασπίστηκε το δικαίωμα του Αραγκόν να εκφράζεται ελεύθερα, ωστόσο αντιτάχθηκε στις προθέσεις του Αραγκόν, ο οποίος δυσαρεστημένος από το γεγονός διαχώρισε τον εαυτό του από τις θέσεις των υπερρεαλιστών. Στις 26 Δεκεμβρίου του ίδιου έτους, ακολούθησε η έκδοση του βιβλίου Τα συγκοινωνούντα δοχεία ενώ λίγους μήνες αργότερα ξεκίνησε η έκδοση της επιθεώρησης Μινώταυρος, επίσημο όργανο του υπερρεαλισμού, της οποίας ο Μπρετόν αποτελεί βασικό στέλεχος.

Τον Φεβρουάριο του 1934, υπέγραψε μαζί με άλλες προσωπικότητες, την διακήρυξη με τίτλο Κάλεσμα σε Αγώνα (Appel a la lutte), μέσα από την οποία καλούνταν όλοι οι διανοούμενοι σε ένα κοινό σχέδιο δράσης ενάντια στον ανερχόμενο φασισμό στην Ευρώπη. Τον επόμενο χρόνο, επισκέφτηκε τις Καναρίους Νήσους με αφορμή τη Διεθνή Υπερρεαλιστική Έκθεση που οργανώθηκε εκεί ενώ επισημοποιήθηκε και η ρήξη του με το Κομμουνιστικό Κόμμα της Γαλλίας, μέσα από την διακήρυξη Για τον καιρό που οι υπερρεαλιστές είχαν δίκιο (Du temps que les surrealistes avaient raison), στην οποία ο Μπρετόν κατήγγειλε μεταξύ άλλων τον κομφορμισμό που επέβαλε το κόμμα στα μέλη του, καθώς και τις βιαιοπραγίες του σταλινικού καθεστώτος. Οι συνθήκες που οδήγησαν στη ρήξη του με το Κομμουνιστικό Κόμμα περιήλθαν και στο βιβλίο Πολιτική θέση του Υπερρεαλισμού, που εκδόθηκε το Νοέμβριο του 1935.

Το Μάιο του 1938 ο Μπρετόν επισκέφτηκε το Μεξικό, όπου συνάντησε τον Λέον Τρότσκι, με τον οποίο συνέταξε στις 25 Ιουλίου, ένα κείμενο με τον τίτλο Για μία ανεξάρτητη επαναστατική τέχνη. Το κείμενο υπογράφτηκε τελικά από τον Μπρετόν και τον Μεξικανό ζωγράφο Ντιέγκο Ριβέρα. Παράλληλα, κατά την διαμονή του στο Μεξικό, ο Μπρετόν έδωσε μία διάλεξη στο πανεπιστήμιο της πόλης του Μεξικό, η οποία συνοδεύτηκε και από την προβολή της ταινίας Ανδαλουσιανός σκύλος του Λουίς Μπουνιουέλ. Το 1938 επέστρεψε στο Παρίσι και ίδρυσε την γαλλική επιτροπή της F.I.A.R.I (Διεθνή Ομοσπονδία της Ανεξάρτητης Επαναστατικής Τέχνης).

Το 1940 ο Μπρετόν ολοκλήρωσε την Ανθολογία του Μαύρου Χιούμορ, η οποία όμως δεν δημοσιεύτηκε άμεσα λόγω λογοκρισίας. Την επόμενη χρονιά, ο Μπρετόν επισκέφτηκε την Αμερική. Κατά την παρουσία του εκεί, ίδρυσε μαζί με τους Μαρσέλ Ντυσάν, Νταίηβιντ Χαιρ και Μαξ Ερνστ, το περιοδικό VVV. Στα πλαίσια των δραστηριοτήτων του υπερρεαλισμού στις Ηνωμένες Πολιτείες, συμμετείχε μεταξύ άλλων στην Διεθνή Έκθεση του υπερρεαλισμού στη Νέα Υόρκη (1942) ενώ σημαντική ήταν και η ομιλία του στους φοιτητές του Πανεπιστημίου Yale με θέμα “Η Θέση του υπερρεαλισμού ανάμεσα στους δύο πολέμους”.

Το 1945 πραγματοποίησε ταξίδι στην Αριζόνα και το Νέο Μεξικό, ειδικότερα στις ιδιαίτερες περιοχές των Ινδιάνων. Επέστρεψε στο Παρίσι το 1946 όπου οργάνωσε μία νέα υπερρεαλιστική ομάδα καθώς και μεγάλες διεθνείς ομαδικές εκθέσεις του υπερρεαλισμού. Το διάστημα 1948-1949 υποστήριξε το διεθνιστικό και ειρηνιστικό κίνημα Πολίτες του Κόσμου (Citizens of the World) του Γκάρυ Νταίηβις, ενώ παράλληλα αντιτάχθηκε δημόσια με πλήθος κειμένων του, τόσο στον κομμουνισμό όσο και στον υπαρξισμό.

Λίντσεϊ Πέρλμαν: Νεκρή η ηθοποιός πέντε μέρες μετά την εξαφάνισή της

0
Σε θρίλερ εξελίσσεται ο θάνατος της ηθοποιού Λίντσεϊ Πέρλμαν στο Λος Άντζελες, στις ΗΠΑ.

Νεκρή στο Λος Άντζελες, μέρες μετά την εξαφάνισή της βρέθηκε η γνωστή τηλεοπτική ηθοποιός Λίντσεϊ Πέρλμαν.

Η τηλεοπτική ηθοποιός, τα ίχνη της οποίας είχαν χαθεί στις 13 Φεβρουαρίου στη λεωφόρο North Mariposa Avenue στο Λος Άντζελες βρέθηκε νεκρή το πρωί της Παρασκευής, ανακοίνωσε η αστυνομία.

Η Λίντσεϊ Πέρλμαν είχε γίνει γνωστή για τη δουλειά της σε τηλεοπτικές σειρές όπως το «Chicago Justice» και το «Empire».

«Δεν επέστρεψε στο σπίτι της και κανείς δεν την έχει δει ή ακούσει από τότε», δήλωσαν οι αστυνομικοί την Τετάρτη, ζητώντας τη βοήθεια του κοινού για τον εντοπισμό της.

Τα αίτια θανάτου της 43χρονης Πέρλμαν δεν έχουν γίνει γνωστά, αλλά ο θάνατός της επιβεβαιώθηκε από το αστυνομικό τμήμα του Λος Άντζελες και από την ξαδέρφη της, Σαβάνα Πέρλμαν.



Τα 5 είδη ζώων που κινδυνεύουν περισσότερο με αφανισμό

0
Για να συνειδητοποιήσουμε το μέγεθος του προβλήματος, παρακάτω θα δούμε τα είδη που κινδυνεύουν περισσότερο. Ίσως, έτσι, πάρουμε επιτέλους την απόφαση να δράσουμε

Η άγρια φύση κινδυνεύει και μας αφορά όλους. Η κλιματική αλλαγή θα οδηγήσει σε πλήρη εξαφάνιση 1 στα 6 είδη ζώων, αν εξακολουθήσουμε να δείχνουμε αδιαφορία, ενώ αυτήν τη στιγμή η λίστα της WWF περιλαμβάνει ήδη 17 ζώα – ανάμεσά τους τρία είδη ρινόκερου, έξι πρωτεύοντα και δύο αιλουροειδή.Από τα παραπάνω είδη, τα 5 έχουν 100 ή λιγότερα ζώα σ’ ολόκληρο τον πλανήτη – έχουν μείνει μόλις 20 saola (γνωστές και ως ασιατικοί μονόκεροι) στα βουνά του Βιετνάμ και μόλις 10 Vaquita στην California. Για να συνειδητοποιήσουμε το μέγεθος του προβλήματος, παρακάτω θα δούμε τα είδη που κινδυνεύουν περισσότερο. Ίσως, έτσι, πάρουμε επιτέλους την απόφαση να δράσουμε.

Saola (ασιατικός μονόκερως)

Αυτά τα πανέμορφα πλάσματα ανήκουν στην ομάδα των σπανιότερων μεγαλόσωμων θηλαστικών. Ζουν στο Βιετνάμ και το Λάος, ενώ ο πληθυσμός τους μειώνεται κατά 80% ανά δεκαετία. Αυτό σημαίνει ότι δε θα έχει απομείνει ούτε ένα, μέχρι το 2050.

Vaquita

Γνωστές και ως πυγμαίες φώκαινες, οι Vaquita ζουν αποκλειστικά στον Κόλπο της California. Ο πληθυσμός τους μειώνεται κατά 76% ανά δεκαετία – επίσης δε θα έχει απομείνει ούτε μία έως το 2050.

Γορίλας Cross River

To θηλαστικό αυτό ζει στους λόφους και τα βουνά του Καμερούν και της Νιγηρίας. Ο πληθυσμός του μειώνεται κατά 51% ανά δεκαετία.

Αφρικανικός ελέφαντας

Τα ζώα αυτά ζουν στα δάση της δυτικής Αφρικής και το Κονγκό. Ο πληθυσμός τους μειώνεται κατά 47% ανά δεκαετία.

Ρινόκερος της Σουμάτρας

Ο Ρινόκερος της Σουμάτρας είναι μέλος της οικογένειας των Ρινοκεροτίδων και ένα από τα πέντε είδη ρινόκερων που ζουν σήμερα. Κάθε 10 χρόνια, ο πληθυσμός τους μειώνεται κατά 35%.

Storm Chasing: To νέο film του Alexander McQueen ντύνεται με τις καταιγίδες του Λονδίνου

0
Η ταινία παρουσιάζει μοντέλα που στέκονται και κινούνται στην κορυφή ενός κτιρίου με φόντο τον ορίζοντα της πόλης και τα σύννεφα που αλλάζουν αδιάκοπα mood

Ο oίκος Alexander McQueen συνεργάστηκε με τη βραβευμένη visual artist Sophie Muller σε μια ταινία μικρού μήκους που δίνει ζωή στην συλλογή για την άνοιξη του 2022.

Σε συνέχεια του concept του ίδιου του show, που έκανε ντεμπούτο τον περασμένο Οκτώβριο και γυρίστηκε στην ταράτσα ενός parking στο Ανατολικό Λονδίνο, η ταινία παρουσιάζει μοντέλα που στέκονται και κινούνται στην κορυφή ενός κτιρίου με φόντο τον ορίζοντα της πόλης και τα σύννεφα που αλλάζουν αδιάκοπα mood.

«Λατρεύω την ιδέα να αγκαλιάζω το μυστήριο και το απρόβλεπτο του ουρανού, το γεγονός ότι είναι πάντα σε κίνηση, πάντα αλλάζει», σχολίασε η Sarah Burton, καλλιτεχνική διευθύντρια του Alexander McQueen.

«Βλέπω το Λονδίνο από το στούντιο μας, όπου η θέα είναι απίστευτη και αντιπροσωπεύει το σπίτι μας σε όλη την ιστορία του οίκου, από τον Καθεδρικό του Αγίου Παύλου μέχρι το London Eye. Ο ουρανός πάνω από αυτά τα γνωστά μνημεία άλλοτε είναι ήρεμος και μερικές φορές απειλητικός. Για μένα, αυτή η ένταση είναι εξαιρετική έμπνευση», πρόσθεσε.

Η Muller έχει δημιουργήσει εκατοντάδες music και fashion videos στην καριέρα της που διαρκεί τέσσερις δεκαετίες. Η δουλειά της έχει κερδίσει πολλά βραβεία, όπως ένα Grammy, ένα Brit Award και πολλά βραβεία MTV. Οι πιο αξιόλογοι συνεργάτες της είναι οι Maroon 5, Kylie Minogue, Gwen Stefani και Rihanna.

Wall Street: Η Ουκρανία βυθίζει ξανά τους δείκτες – Πτώση 230 μονάδων για τον Dow Jones

0
Με ισχυρές απώλειες έκλεισαν οι βασικοί δείκτες της Wall Street και στη συνεδρίαση της Παρασκευής, καταγράφοντας ξανά πτώση και σε επίπεδο εβδομάδας, καθώς η ένταση στην Ουκρανία κορυφώνεται.

Ο βιομηχανικός Dow Jones έχασε 232,85 μονάδες ή 0,68% στις 34.079,18 μονάδες, ο S&P 500 υποχώρησε κατά 31,29 μονάδες ή 0,71% κλείνονατς στις 4.348 μονάδες, ενώ ο Nasdaq βυθίστηκε στις 13.548 μονάδες με απώλειες 168,65 μονάδων ή 1,23%.
Η απόδοση του αμερικανικού 10ετούς ομολόγου διαμορφώθηκε στο 1,929%.
Σε επίπεδο εβδομάδας οι τρεις δείκτες έχασαν καθένας περισσότερο από 1%.
Στο ταμπλό, άνοδο σημείωσαν οι μετοχές των Cisco με 2,58% και JP Morgan με 0,47%, ενώ πτώση κατέγραψαν οι τίτλοι Intel (5,7%) και Boeing (2,13%). Βουτιά 22,29% έκανε η μετοχή της Roku, μετά την ανακοίνωση των απογοητευτικών εσόδων της.

Στα εμπορεύματα, το αργό πετρέλαιο χάνει 0,27% στα 91,51 δολάρια το βαρέλι, ενώ ο χρυσός πέφτει από το επίπεδο των 1.900 δολαρίων, υποχωρώντας κατά 0,15% στα 1.899 δολάρια ανά ουγγιά.

Στην αγορά συναλλάγματος, το δολάριο ενισχύθηκε έναντι του ευρώ, με την ισοτιμία να διαμορφώνεται στο 1,1326 δολ./ευρώ.

Διαβάστε περισσότερα οικονομικά νέα στο Newmoney.gr