Σελίδα στη ζημιογόνο ιστορία τους προσπαθούν να αλλάξουν τα ΕΛΤΑ με κινήσεις όπως η μετακόμιση σε νέο μεγάλο κτίριο επί της Πατησίων, η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας σε όλη την Ελλάδα, η παροχή υποδομών σε τρίτους εκμεταλλευόμενα το εκτεταμένο τους δίκτυο, η συνεργασία με εξωτερικούς συνεργάτες στο ΙΤ και τα οικονομικά, καθώς και τη συνένωση με την ΕΛΤΑ Courrier.
Πιο συγκεκριμένα, ο κύκλος εργασιών για τη χρονιά που μας πέρασε διαμορφώθηκε στα 243,2 εκατ. € με οριακή μείωση από το 2022 (σ.σ. 3%), ενώ η ΕΛΤΑ Courrier σημείωση αύξηση τζίρου κατά 6%. Όσον αφορά τα αποτελέσματα προ Φόρων, Χρηματοδοτικών και Επενδυτικών αποτελεσμάτων και Αποσβέσεων από συνεχιζόμενες δραστηριότητες, τα οποία είναι και τα πιο σημαντικά, σύμφωνα με τον κ. Σκλήκα, ανήλθαν στα 18,1 εκατ. € για το 2023 έναντι κερδών μόλις 2,3 εκατ. € το 2022.
Ωστόσο τα αποτελέσματα προ φόρων παρουσιάζουν μία διαφορετική εικόνα καθώς καταγράφηκαν ζημίες 6,9 εκατ. €, οι οποίες είναι χαμηλότερες από αυτές του 2022 (σ.σ. 17,8 εκατ. €) και επηρεάστηκαν σημαντικά από έξοδα προηγούμενων χρήσεων.
Επιπλέον τα αποτελέσματα μετά φόρων παρέμειναν ζημιογόνα καθώς διαμορφώθηκαν στα 10,1 εκατ. €, αλλά βελτιώθηκαν σημαντικά από τα 26,8 εκατ. € του 2022.
Αρνητικά, εντούτοις, παραμένουν τα ίδια κεφάλαια που ανέρχονται στα μείον 132 εκατ. €, αλλά αυτά επηρεάστηκαν σημαντικά από το υψηλό κόστος της εφάπαξ πληρωμής του προγράμματος υλοποίησης Εθελούσιας Εξόδου (σ.σ. Ανήλθε στα 112,2 εκατ. € το 2021).
Τι αλλάζει στα ΕΛΤΑ
Στην πορεία προς την εξυγίανση, ώστε να πάψουν να είναι ζημιογόνα τα ΕΛΤΑ επικεντρώνουν σε τρεις τομείς.
Ο πρώτος είναι οι υποδομές με βασικότερη την μετακόμιση από πέντε ακίνητα που είναι διάσπαρτες οι κεντρικές υπηρεσίες σε ιδιόκτητα ακίνητα προς ένα ενιαίο κτίριο. Αυτό θα είναι ενοικιασμένο, αλλά όπως ανέφερε ο κ. Σκλήκας το κόστος συντήρησης θα είναι χαμηλότερο από τα ενοίκια των ιδιόκτητων ακινήτων.
Επιπλέον, τα ΕΛΤΑ διαθέτουν σε όλη την Ελλάδα ακίνητη περιουσία αξίας 130 εκατ. €, την οποία αναμένεται να αξιοποιήσουν επενδυτικά μέσω διαγωνισμών για brokers.
Επίσης, σχεδιάζεται να δοθούν σε εξωτερικούς συνεργάτες το Finance και το IT, ενώ υπάρχουν σχέδια για την αυτοματοποίηση της διαλογής, και αποκτήθηκαν 6 νέες μεγάλες νταλίκες.
Σχετικά με το Δίκτυο των ΕΛΤΑ αυτό θα ενισχυθεί με τη συνένωση με την ΕΛΤΑ Courier και προχωρούν οι διαδικασίες με τρίτους για την ανάληψη κομβικών σημείων του δικτύου. Επίσης, έχουν υπογραφεί συμβάσεις με εξωτερικούς συνεργάτες.
Όσον αφορά την αγορά τα ΕΛΤΑ θα διαμορφώσουν νέο προϊοντικό χαρτοφυλάκιο και προμηθειακό μοντέλο, θα αξιοποιήσουν το Backbone τους, ενώ θα δοθεί έμφαση στο διασυνοριακό εμπόριο και το e-commerce.
Αναλυτικότερα, θα μειωθούν δραματικά τα ιδιόκτητα καταστήματα από τα 1050 που είναι σήμερα στα 100 με τα υπόλοιπα να περνούν στα χέρια τρίτων μέσω σύναψης συμβάσεων. Μάλιστα τα 100 καταστήματα θα βρίσκονται στις μεγαλύτερες πόλεις της Ελλάδας, ενώ τα υπόλοιπα θα λειτουργούν μέσω των συνεργατών των ΕΛΤΑ.
Επιπλέον, αναμένεται εντός τριετίας να ανοίξουν 600 επιπλέον καταστήματα ΕΛΤΑ, αλλά και αυτά θα αναπτυχθούν μέσω των συμβάσεων με τρίτους.
Εξετάζεται, δε, το ενδεχόμενο να υπάρχουν μικρότερα σημεία με αυτόματο ή ημιαυτόματο σύστημα και έναν υπάλληλο, τα οποία δεν αποκλείεται να βρίσκονται και μέσα σε κάποιο άλλο κατάστημα.
Η όχι και τόσο αισιόδοξη πραγματικότητα
Σχετικά με τα αρνητικά ίδια κεφάλαια ο κ. Σκλήκας ανέφερε ότι στην παρούσα φάση δεν επηρεάζουν το μοναδικό μέτοχο που είναι το Υπερταμείο και τόνισε ότι με την εξυγίανση των ΕΛΤΑ στο μέλλον θα αναζητηθεί στρατηγικός επενδυτής.
Αξίζει, ωστόσο, να αναφερθεί ότι υπάρχει μία μελέτη της Deloitte, η οποία είναι μόνο γνωστή προς το Υπερταμείο και όχι το ευρύ κοινό και σε αυτήν εξετάζονται τα “κακώς κείμενα” της διαχείρισης των ΕΛΤΑ από το 2007 που τα οδήγησαν σε ζημιές δεκάδων εκατομμυρίων. Ένα εκ των βασικών ζητημάτων είναι αυτό της ασυνέχειας με την αποχώρηση διοικήσεων, οι οποίες δεν ενημέρωναν ποτέ τις επόμενες για τα πεπραγμένα τους.



