Από τις αχρηστευμένες μπουγάδες στα μπαλκόνια, τους (όχι και τόσο ανεξήγητους) πονοκεφάλους, την κακή διάθεση και τη δυσάρεστη οσμή της ίδιας της ατμόσφαιρας, τα τελευταία 24ωρα ο Αττικός ουρανός -και γενικότερα της χώρας όλης- έχει χάσει ακόμα και την υποψία του γαλάζιου.
Οι μόνοι, ίσως, που έχουν λόγο για να αισθάνονται καλά, είναι οι ιδιοκτήτες των πλυντηρίων αυτοκινήτων, που βλέπουν τις ουρές να… μακραίνουν στις εισόδους των επιχειρήσεών τους. Βέβαια, όπως θα καταλάβετε, στις παρακάτω γραμμές, δεν αρκεί μια… ξεπέτα, να φύγει δηλαδή η λάσπη που βγάζει μάτι, για να διασφαλίσει κάποιος την καλή κατάσταση του αυτοκινήτου του.
Απαιτείται σχολαστικό πλύσιμο, καλό στέγνωμα και εφαρμογή ειδικού κεριού, για την προστασία του χρεώματος του αυτοκινήτου και αυτό είναι μάλλον το λιγότερο οδυνηρό σενάριο για την περιβόητη αφρικανική σκόνη.
Τι είναι αυτή η σκόνη;
Αφρικανική σκόνη ονομάζεται αιολική ορυκτή σκόνη από την έρημο Σαχάρα. Η έρημος έχει έκταση εννέα εκατομμυρίων τετραγωνικών χιλιομέτρων, από τον Ατλαντικό ωκεανό έως την Ερυθρά Θάλασσα, από τη Μεσόγειο θάλασσα μέχρι την κοιλάδα του ποταμού Νίγηρα και την περιοχή του Σουδάν στο νότο.
Η Σαχάρα είναι η μεγαλύτερη πηγή αιολικής σκόνης στον κόσμο, με ετήσιους ρυθμούς παραγωγής χιλιάδες τόνους ανά έτος που αντιστοιχεί σχεδόν στο ήμισυ όλων των εισροών της αιολικής ερήμου στον ωκεανό. Πολύ συχνά οι άνεμοι σηκώνουν τεράστιες ποσότητες σκόνης από την έρημο της Σαχάρας και τις μεταφέρουν σε διάφορες περιοχές του πλανήτη.
Έχει διαπιστωθεί ότι η αφρικανική σκόνη ταξιδεύει στην Ευρώπη μέχρι τη Σκανδιναβία και κάνει υπερατλαντικές πτήσεις φτάνοντας μέχρι τον Αμαζόνιο όπου πέφτει εκεί λειτουργώντας ως λίπασμα για τη χλωρίδα του τροπικού δάσους. Αφρικανική σκόνη έχει εντοπισθεί επίσης στη μακρινή Ιαπωνία.
Οι επιπτώσεις στην υγεία και πώς σχετίζονται με τη χρήση στου αυτοκινήτου
Η σκόνη που ταξιδεύει από την Αφρική προς την Ευρώπη, μεταφέρει μια σειρά από επικίνδυνα, για την ανθρώπινη υγεία στοιχεία, όπως μόλυβδο, αρσενικό, μαγγάνιο, χρώμιο, ψευδάργυρο κ.α.
Για αυτό και η αφρικανική σκόνη που φτάνει σε περιοχές με υψηλή ατμοσφαιρική ρύπανση, όπως η Αθήνα, καταλήγουν να είναι ακόμη πιο μολυσμένα και επικίνδυνα.
Οι ειδικοί λένε επίσης ότι όσο πιο μικρό είναι το μέγεθος ενός αιωρούμενου σωματιδίου τόσο πιο εύκολα εισέρχεται στο αναπνευστικό σύστημα προκαλώντας ερεθισμούς σε υγιή άτομα ή επιδείνωση ατόμων που πάσχουν από αναπνευστικά αλλά και καρδιολογικά προβλήματα.
Και κάπου εδώ, εμπλέκεται και η χρήση του αυτοκινήτου μας, καθώς πολλά από τα επιβλαβή σωματίδια εισέρχονται στο εσωτερικό, είτε λόγω των ανοικτών παραθύρων, είτε μέσω του κλιματιστικού, που καλό θα είναι να μην χρησιμοποιείται τις επίμαχες ημέρες.
Πράγμα που σημαίνει ότι θα πρέπει να γίνει σχολαστικός καθαρισμός της καμπίνας, αλλά και των φίλτρων, που σχετίζονται με το σύστημα κλιματισμού. Ούτως ή άλλως, με το καλοκαίρι προ των πυλών, είναι η περίοδος για το επιβεβλημένο ετήσιο σέρβις και την αντικατάσταση των φίλτρων.
Γίνεται, επίσης, εύκολα αντιληπτό, ότι ακουμπώντας με γυμνά χέρια τις πόρτες ή του καθρέπτες του αυτοκινήτου, καλό θα είναι να διαθέτουμε υγρά μαντήλια καθαρισμού και γενικώς να αποφεύγουμε να φέρνουμε τα χέρια μας σε επαφή με το πρόσωπο.