Την Πέμπτη 29 Φεβρουαρίου, «εκπνέει» η προθεσμία για τα τέλη κυκλοφορίας 2024, με τους «ξεχασιάρηδες» να αναμένεται να έρθουν αντιμέτωποι με «τσουχτερό» πρόστιμο.
Το νέο σύστημα με το κλιμακωτό «πέναλτι» θα εφαρμόζεται σε όσους ξεχνούν να καταβάλλουν εγκαίρως τα τέλη κυκλοφορίας.
Η ποινή της μη έγκαιρης καταβολής δεν θα οδηγείται κατευθείαν στο 100%, από την πρώτη ημέρα καθυστέρησης – όπως συμβαίνει σήμερα – αλλά θα υπάρχουν στάδια και κλίμακες προστίμων:
- Μικρή καθυστέρηση (π.χ. 1 μήνας) μικρότερο πέναλτι (όχι διπλάσιο «τέλος κυκλοφορίας» όπως σήμερα αλλά για παράδειγμα προσαυξημένο κατά 20%)
- Μεγαλύτερη καθυστέρηση (π.χ. 2 μήνες) μεγαλύτερο πέναλτι
- Ακόμη μεγαλύτερη καθυστέρηση, ακόμη μεγαλύτερο πέναλτι έως το 100%.
Αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας
Ένα σχέδιο αναπροσαρμογής των τελών κυκλοφορίας εξετάζει, σύμφωνα με τις πληροφορίες, το υπουργείο Οικονομικών. Μάλιστα οι αλλαγές θα προωθηθούν άμεσα, μετά την ολοκλήρωση της πληρωμής των τελών κυκλοφορίας για το 2024, στις 29 Φεβρουαρίου.
Παράλληλα, το υπουργείο Οικονομικών εξετάζει και τις δημοσιονομικές δυνατότητες για παροχή κινήτρων ώστε μέσω της διαδικασίας της απόσυρσης να περιοριστεί, ακόμη και να σταματήσει, η κυκλοφορία αυτοκινήτων άνω των 20 ετών.
Το βασικό ζήτημα για το υπουργείο Οικονομικών είναι πως τα τελευταία 13 χρόνια -δηλαδή την περίοδο κατά την οποία εφαρμόζονται τα τέλη κυκλοφορίας με βάση τις εκπομπές ρύπων- έχουν πουληθεί πολλά οχήματα σύγχρονης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, τα οποία προκαλούν προβλήματα στα φορολογικά έσοδα.
Τα ποσά που καταβάλλονται από τους ιδιοκτήτες των οχημάτων που έχουν τεθεί σε πρώτη κυκλοφορία μετά τον Νοέμβριο του 2010 είναι αναλογικά πολύ χαμηλότερα σε σύγκριση με αυτά που καταβάλλουν οι ιδιοκτήτες των ΙΧ που έχουν τεθεί σε κυκλοφορία έως την 31η Οκτωβρίου του 2010.
Ετησίως τα έσοδα που προσδοκά το κράτος από τα τέλη κυκλοφορίας ανέρχονται σε 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ. Ωστόσο, η εξίσωση με βάση τον σημερινό τρόπο υπολογισμού δεν βγαίνει και αναμένεται πως μεσοπρόθεσμα θα υπάρξει τρύπα στα έσοδα. Για αυτό το λόγο οι αρμόδιοι αναφέρουν πως θα υπάρξουν αναπροσαρμογές ώστε να μην κινδυνεύσει ο στόχος των 1,2 δισεκατομμυρίων ευρώ.