Δυστυχώς δεν ήταν η πρώτη φορά που δύο τρένα βρέθηκαν να κινούνται στην ίδια γραμμή με ταχύτητα σε αντίθετες κατευθύνσεις και μάλιστα στο Νομό Λάρισας.
Μια αντίστοιχη σύγκρουση είχε συμβεί τον Ιανουάριο του 1972, με τραγικό απολογισμό 19 νεκρούς και 44 τραυματίες. Ήταν το “σιδηροδρομικό δυστύχημα του Δοξαρά”, όπως έμεινε γνωστό και μία από τις μεγαλύτερες σιδηροδρομικές τραγωδίες στην Ελλάδα.
Πώς έγινε η τραγωδία στον Δοξαρά
Το απόγευμα της Κυριακής 16 Ιανουαρίου 1972 δύο τρένα, η αμαξοστοιχία “Ακρόπολις Εξπρές” πραγματοποιούσε το δρομολόγιο Μόναχο-Αθήνα. Μία άλλη αμαξοστοιχία κατευθύνονταν αργά από την Αθήνα προς τη Θεσσαλονίκη, πραγματοποιώντας πολλές στάσεις, επειδή μετέφερε αλληλογραφία. Τότε γινόταν αυτό. Τα δύο αυτά τρένα βρέθηκαν να κινούνται προς αντίθετες κατευθύνσεις επί της μονής, τότε, γραμμής Αθηνών-Θεσσαλονίκης στο τμήμα μεταξύ Ορφανών Καρδίτσας και Δοξαρά Λάρισας.
Όπως έγινε γνωστό, οι σταθμάρχες σε Ορφανά και Δοξαρά δεν κατάφεραν να συνεννοηθούν για το ποια από τις δύο αμαξοστοιχίες θα είχε προτεραιότητα, με αποτέλεσμα οι δύο αμαξοστοιχίες να διέλθουν ταυτόχρονα από τους δύο σταθμούς, σε πορεία βέβαιης σύγκρουσης.

“Τα δύο τρένα του θανάτου συγκρούστηκαν έξω από τη Λάρισα, στη θέση Δοξαρά, στα νότια της πόλεως”, μετέδιδαν την επομένη, Δευτέρα 17 Ιανουαρίου 1972, Τα Νέα. “Αίτια της συγκρούσεως, που συνοδεύτηκε από έκρηξη και πυρκαγιά: Ένας από τους σταθμάρχες Δοξαρά και Ορφανών έδωσε εσφαλμένο σήμα εκκινήσεως. Έτσι οι δύο αμαξοστοιχίες ρίχτηκαν η μία στην άλλη και ακολούθησε μια αληθινή κόλαση θανάτου και τρόμου”. Σύμφωνα με Τα Νέα, επί τόπου σκοτώθηκαν “οι τρεις μηχανοδηγοί, ο θερμαστής και 14 επιβάτες της κοινής αμαξοστοιχίας (σσ, της πόστας)”, ενώ δεν υπήρξε νεκρός από την αμαξοστοιχία Ακρόπολις Εξπρές. “Το έργο της διασώσεως των κινδυνευόντων και της περιθάλψεως των τραυματιών ήταν τρομερά δύσκολο, λόγω των άθλιων καιρικών συνθηκών και της νύχτας που δεν άργησε να επέλθει. Χιόνι, αέρας, παγωνιά, σκοτάδι και απερίγραπτη σύγχυση.” Οι φλόγες από την φωτιά που προκάλεσε η σύγκρουση “φαίνονταν από πέντε χιλιόμετρα μακριά” δίνοντας την εικόνα “ηφαιστείου που μόλις έχει εκραγεί”, έγραφε η εφημερίδα.
Ένα χρονικό που αποτυπώνεται στο συγκλονιστικό ντοκιμαντέρ του Γιώργου Τσακογιάννη «Δοξαράς: Το σιδηροδρομικό δυστύχημα» όπου περιγράφεται διεξοδικά το τραγικό συμβάν.
Η γραμμή στο μεγαλύτερο μέρος της είναι μονή, κάτι που σημαίνει ότι θα πρέπει να γίνουν διασταυρώσεις με τα αντιθέτως κινούμενα τραίνα, οι οποίες είναι προγραμματισμένες να γίνουν σε συγκεκριμένους σταθμούς.
Δύο από αυτούς, ο σταθμός των Ορφανών και αυτός του Δοξαρά, θα αποδειχθούν οι καθοριστικοί παράγοντες για την μοιραία κατάληξη μετά από μια αλληλουχία λαθών και ατυχίας.
με πληροφορίες από το sansimera.gr



