2.9 C
Larissa

Νέο ρεκόρ Γκίνες έδωσε πρωτιά στη Βενεζουέλα στο χορό “rueda de casino”

Όπως αναφέρει η σημερινή Granma “με έναν τροχό καζίνο από 595 χορευτές, η Μπολιβαριανή Δημοκρατία της Βενεζουέλας σημείωσε νέο ρεκόρ Γκίνες”, με προηγούμενο παγκόσμιο ρεκόρ στην κατηγορία ‑το 2019, στην Plaza de la Patrona de Canarias, στην Ισπανία.

Ο –άγνωστος σε μας «Rueda de Casino» χορός από τα μέρη του νησιού της επανάστασης, όπου ζευγάρια σχηματίζουν έναν κύκλο για να χορέψουν μαζί Salsa (Rueda= τροχός). Ο τραγουδιστής -«el Cantante» είναι επικεφαλής της ομάδας και «φωνάζει» την σειρά, κατά την οποία τα ζευγάρια αλλάζουν τον|την παρτενέρ τους! Φιγούρες, ομαδικά παιχνίδια και συνεχόμενη ροή ατόμων χαρακτηρίζουν την Rueda! Έτσι δημιουργείται μια δυναμική και αυθόρμητη χορογραφία με πολύ κέφι στους αφρο-κουβανέζικους ρυθμούς! Η Rueda de Casino είναι “cantada” (κάτι σαν αυτοσχέδια καντάδα), όπου τα παραγγέλματα λέγονται αυθόρμητα στη στιγμή και δεν αποτελεί μέρος μιας προγραμματισμένης χορογραφίας.

Η Rueda de Casino είναι η προσωποποίηση της κοινωνικότητας στον χορό! Γνωρίζεσαι με πολύ κόσμο και έχει έντονο διασκεδαστικό χαρακτήρα. Είναι σαν να πάλλεται η ομάδα που χορεύει, σαν κύμα που ολοένα προχωρά!

Ο Κουβανός Luis Llamo, γνωστός σε αυτή τη χώρα ως Ambassador (πρεσβευτής) του Son, (Ρυθμός μουσικής της Κούβας)  μίλησε με την Prensa Latina λέγοντας ότι “αυτό το έθνος –σσ. η Βενεζουέλα, έφερε αυτό το παγκόσμιο βραβείο στη Λατινική Αμερική για πρώτη φορά, για να υπερασπιστεί τις «ρίζες μας”.

Υπό αυτή την έννοια, εξέφρασε ότι “συμμορφωνόμαστε με την κληρονομιά των Ignacio Piñeiro, Arsenio Rodríguez, Dámaso Pérez Prado, Benny Moré, Compay Segundo, Juan Formell, José Luis Cortés και Adalberto Álvarez, του Caballero del Son, του μεγάλου αυτού προαγωγέα του χορού καζίνο».

Επεσήμανε άμεσα τα στοιχεία των αξιολογητών θα δημοσιοποιηθούν σε συνέντευξη Τύπου, στο ποδηλατοδρόμιο Teo Capriles, στο Καράκας, όπου πριν από μια εβδομάδα πρωταγωνίστησαν χορευτές από περισσότερες από 100 ακαδημίες της χώρας και από 15 πολιτείες.

Το όνομα του χορού –θυμάται, προέκυψε στην Κούβα τη 10ετία του 1950, όταν ένα ολόκληρο μουσικό κίνημα που ξεκινά με τον Arsenio Rodríguez, τον υπέροχο τυφλό άνδρα, που ενσωμάτωσε πιάνο, τρομπέτα και tumbadora στον Κουβανέζικο son.

Πρόσθεσε ότι αυτό είναι που οδήγησε αργότερα στα τέλη της δεκαετίας του ’60 και στις αρχές της δεκαετίας του ’70, στη Νέα Υόρκη, στον ρυθμό της σάλσα, που αναδύεται από τον ίδιο τον Κουβανό γιο.

σσ. Το tumbadora ‑conga, είναι ένα ψηλό, στενό, μονό τύμπανο από την Κούβα. Τοποθετούνται σαν βαρέλια και ταξινομούνται σε τρεις τύπους: quinto (υψηλότερο), tres dos ή tres golpes (μεσαίο) και tumba ή salidor (χαμηλότερο). Χρησιμοποιήθηκαν αρχικά σε αφρο-κουβανικά είδη μουσικής όπως το conga (εξ ου και το όνομά τους) και η rumba, όπου κάθε ντράμερ έπαιζε ένα μόνο τύμπανο.

Μετά από πολυάριθμες καινοτομίες στο τύμπανο και την κατασκευή conga κατά τα μέσα του 20ου αιώνα, καθώς και τη διεθνοποίησή του, έγινε όλο και πιο κοινό για τους ντράμερ να παίζουν δύο ή τρία ντραμς. Τα Congas- tumbadoras έχουν γίνει δημοφιλές όργανο σε πολλές μορφές λατινικής μουσικής, όπως το son (όταν παίζεται από conjunto), το descarga, η αφροκουβανέζικη τζαζ, η salsa, το songo, η merengue και η λάτιν ροκ.

Στο δελτίο ειδήσεων, ο επίσης πρόεδρος του διεθνούς έργου Retomando el Son τόνισε προ ημερών ότι η διακήρυξη θα βοηθήσει την Κούβα στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας της να αναγνωριστεί αυτό το είδος από την Unesco ως Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά της Ανθρωπότητας.

Αυτό που συνέβη δεν είναι σημαντικό μόνο για τη Βενεζουέλα, αλλά και για όλους τους Λατινοαμερικανούς, τόνισε ο επίσης μουσικοσυνθέτης, συγγραφέας και παραγωγός.

Το ρεκόρ, σχολίασε, βρισκόταν πάντα εκτός της δικής μας γεωγραφικής περιοχής, όπου γεννιέται αυτή η μουσική και ο χορός, αφού τον κατείχε από το 2014 στην Ευρώπη, πρώτα στην Ελλάδα και μετά στην Τενερίφη της Ισπανίας.

σσ. Θυμίζουμε πως η Πάτρα μπήκε στο βιβλίο γκίνες ‑έσπασε το 2019 ρεκόρ συγχρονισμένου καρναβαλικού χορού, όταν 511 συμμετέχοντες, συγχρονίστηκαν άψογα επί οκτώμιση ώρες, ενώ νωρίτερα τον Σεπτέμβρη του 2017, 648 χορευτές (από το «Νησί» ‑Μεσσήνη, Πύλο, Μεθώνη, Κορώνη, Μάνη, Αρκαδία, Λακωνία, Κυπαρισσία, Αθήνα και Καλαμάτα) χόρεψαν συντεταγμένα για 9 λεπτά περίπου.έδωσαν τον καλύτερό τους εαυτό για μία θέση στο βιβλίο των ρεκόρ, χορεύοντας Καλαματιανό στο λιμάνι της Καλαμάτας.

Ο Luis Llamo, θεώρησε πάντως ότι αυτό το ρεκόρ δύσκολα θα ξεπεραστεί, αν και ανακοίνωσε ότι έχουν ήδη σχέδια για τις 25 Ιουλίου 2023, να βάλουν άλλο στίγμα, γιατί πολλοί ήταν οι χορευτές που έμειναν εκτός.

Ο πρόεδρος του διεθνούς έργου Retomando el Son ευχαρίστησε όλους τους χορευτές και τους συντονιστές των κρατών που στήριξαν και ευχαρίστησε τη Βενεζουέλα για αυτή την ευκαιρία.

Rueda de Casino — Ιστορία

Το Rueda de Casino (rueda) είναι ένα είδος στρογγυλού χορού σάλσα, που γεννήθηκε από το κουβανικό χορευτικό καζίνο. Aναπτύχθηκε στην Αβάνα στις αρχές της δεκαετίας του 1950, ανιχνεύοντας την προέλευσή του ως χορός παρτενέρ από τα κουβανέζικα Son και Cha Cha Cha, συγχωνευμένο με φιγούρες και στροφές που υιοθετήθηκαν από τα –κουβανέζικά πάντα Mambo, Rumba Guaguancó και το North American Jive.

Το καζίνο διαφέρει από άλλους τύπους στυλ χορού Salsa λόγω της αυθόρμητης χρήσης του πλούσιου αφρο-κουβανικού χορευτικού λεξιλογίου: ένας χορευτής αυτοσχεδιάζει συχνά με αναφορές σε άλλους χορούς, ενσωματώνοντας κινήσεις, χειρονομίες και εκτεταμένα αποσπάσματα από τη λαογραφική και λαϊκή κληρονομιά. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τους Κουβανούς αφρικανικής καταγωγής.

Τέτοιοι αυτοσχεδιασμοί μπορεί να περιλαμβάνουν εκχυλίσματα ρούμπα, χορούς για αφρικανικές θεότητες (Orishas), τους παλαιότερους δημοφιλείς όπως το Cha Cha Cha και το Danzón καθώς και οτιδήποτε μπορεί να νιώσει ο χορευτής.

Το κυκλικό καζίνο εμφανίστηκε το 1956 με το όνομα “Rueda del Casino” αποκλειστικά στο Club Casino Deportivo, αλλά γρήγορα εξαπλώθηκε σε άλλα κλαμπ γύρω από τις παραλίες και αργότερα στην πρωτεύουσα. Ενώ ο χορός έγινε δημοφιλής, έγιναν και οι φράσεις “vamos a hacer la rueda como en el Casino” (πάμε να χορέψουμε “rueda” όπως στο Καζίνο) και “vamos a hacer la rueda del Casino” (ας πάμε να χορέψουμε “rueda” του Καζίνου). Δεδομένης της δημοτικότητας της μουσικής και του χορού, πολλές ομάδες χορού Rueda de Casino εμφανίστηκαν στο νησί αποτελούμενες από φίλους, μέλη της οικογένειας και επαγγελματίες χορευτές. Στα τέλη της δεκαετίας του 1970, οι ομάδες Rueda de Casino έγιναν γνωστές μέσω της δημοφιλούς τηλεοπτικής εκπομπής “Para Bailar”.

Κουβανοί που (εκόντως-ακόντως μετανάστευσαν στις ΗΠΑ, Μαϊάμι κλπ.) πήραν μαζί τους την κουλτούρα τους, όπως διάφορα γαστρονομικά, μα πάνω απ’ όλα μουσική και χορό. Το Rueda de Casino άρχισε σιγά-σιγά να εισχωρεί στην κοινότητα σάλσα του Μαϊάμι κατά τη διάρκεια του Mariel boatlift και στα τέλη της 10ετίας 1980 αρχές 1990 γνώρισε μια τεράστια έκρηξη δημοτικότητας.

Ωστόσο, το στυλ του Rueda de Casino που έγινε εκεί δημοφιλές ήταν ένα στυλ διαφορετικό από την αρχική του μορφή. Ο Rene Gueits, ιδρυτής του “Salsa Lovers” το 1994, άλλαξε το στυλ προσαρμόζοντας τα βήματα σε ένα πιο «ντίσκο» στυλ, όπου τα Son, Cha Cha Cha και Rumba Guaguancó αφαιρέθηκαν εντελώς.

Από το Μαϊάμι, το Rueda de Casino εξαπλώθηκε πρώτα στα μεγάλα μητροπολιτικά κέντρα των ΗΠΑ με μεγάλους ισπανόφωνους πληθυσμούς και τελικά σε άλλες πόλεις, και έγινε δημοφιλής –διαφορετικός από τη μορφή που κρατάει στο νησί της επανάστασης, χορός στις ΗΠΑ και στον κόσμο. Αν και η πλειονότητα των χορευτών Rueda de Casino έχει μάθει από το πρόγραμμα σπουδών και το ρεπερτόριο του στυλ του Μαϊάμι, πολλοί χορευτές από την Κούβα μπόρεσαν να μοιραστούν την πρωτότυπη εκδοχή του χορού σε όλο τον κόσμο και πρόσφατα στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Το 2014, έλαβε χώρα το πρώτο International Rueda de Casino Multi Flash Mob στο οποίο από 67 χώρες, συμπεριλαμβανομένων 199 πόλεων, χόρεψαν Rueda de Casino ταυτόχρονα. Το 2017, το International Rueda de Casino Multi Flash Mob συγκέντρωσε 230 μοναδικές ομάδες που χορεύουν Rueda de Casino. Οι διαφορές μεταξύ του Rueda de Casino τύπου Μαϊάμι και του Rueda de Casino κουβανικού στιλ είναι έντονες, και αυτές οι διαφορές μπορούν να φανούν σε όλες τις παραστάσεις των 230 ομάδων που συμμετείχαν το 2017.

Περιγραφή

Ζεύγη χορευτών σχηματίζουν έναν κύκλο, με χορευτικές κινήσεις που καλούνται από ένα άτομο, έναν καλούντα (“líder” ή “cantante” στα ισπανικά). Πολλές κινήσεις συνοδεύονται με παντομίμα για να συμπληρώνουν το κάλεσμα ειδικά σε χώρους με θόρυβο. Οι περισσότερες κινήσεις περιλαμβάνουν την ανταλλαγή παρτενέρ, που μετακινούνται γύρω από τον κύκλο στον επόμενο σε ένα συνδυασμό περίτεχνων χορευτικών με συνεχή μετακίνηση από ζευγάρι σε ζευγάρι δημιουργώνας ένα οπτικά εντυπωσιακό αποτέλεσμα.

Τα ονόματα των κινήσεων είναι κυρίως στα ισπανικά, μερικά στα αγγλικά -“un fly” με ορισμένα γνωστά σε ελαφρώς διαφορετικές εκδοχές, εύκολα αναγνωρίσιμα από τους ισπανόφωνους χορευτές, που μπορεί να προκαλούν σύγχυση στους υπόλοιπους. Αν και τα ονόματα –συνθήματα είναι επί του παρόντος τα ίδια, οι διαφορετικές πόλεις στην Κούβα –με τον τεράστιο μουσικό πολιτιστικό πλούτο της χρησιμοποιούν τις δικές τους. Αυτό συμβαίνει επειδή οι πρωτοπόροι του Rueda de Casino ήθελαν να εμποδίσουν άλλους να συμμετέχουν στη Rueda τους (να τους την “κλέψουν”).

Ο κύκλος ξεκινά είτε από το “al Medio” (κανονικό κλειστό κράτημα με όλα τα ζευγάρια να μπαίνουν και να βγαίνουν από τον κύκλο) είτε από το Guapea (βηματισμό προς τα εμπρός στο εσωτερικό πόδι και προς τα πίσω στο εξωτερικό πόδι, εφαπτομένη στον κύκλο). Μερικές από τις πιο συνηθισμένες κινήσεις στη Rueda περιλαμβάνουν: Dame, Enchufle, Vacila και Sombrero. Μπορείτε εύκολα να βρείτε μια εκτενή λίστα με κινήσεις Rueda de Casino σε διάφορους ιστότοπους.

 

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ